IJsland, voorverkent via Google maps. Vrijdag ochtend vlogen we naar IJsland, we werden hartelijk onthaald door Sigurður Hlöðversson – kort Siggie. Hij werd al snel onze nieuwe beste vriend in IJsland. Wij hadden nog niet door dat hij een echte ‘bekende IJslander’ is. IJsland heeft slechts 334.000 inwoners, – dat is de helft van Rotterdam – maar dan verspreidt over een heel groot land. Van die 334.000 woont ongeveer 120.000 in Reykjavik. Siggie zei: ‘Als je mij kent, ken je iedereen’, dat bleek echt zo. Na vele mooie verhalen, een rondleiding bij Pipar\TBWA IJsland en een lekker IJslands biertje, gingen we zitten om ons project door te spreken.
Ik had bedacht dat het goed zou zijn om de film te openen met zonsopkomst met uitzicht over Reykjavik, maar ja er zijn maar 2 hoge gebouwen met uitzicht: de kerk en het museum. We kozen voor de kerk. Siggie belde met de koster en vroeg: kun je morgenochtend de deur een uurtje eerder open doen voor mijn Hollandse vrienden?
De volgende dag konden we in alle rust filmen, een uur voordat de kerk echt open ging voor toeristen. Dit was de eerste keer dat ik kon uitslapen om een zonsopgang te filmen, de zon kwam namelijk in IJsland pas op om 8.58 uur. Verder wilden wij een iconisch gebouw in de film. Dat is het Operahuis geworden. Om het gebouw goed te zien en voor de afwisseling van de shots, leek het mij mooi om dat vanaf water te filmen. Eén telefoontje en we mochten mee met iemand die tóch dat weekend zijn zeilboot naar de winterstalling zou varen… Handig iemand met zoveel contacten!
Viral
De film ging viral, mede door de tweet van Alfreð Finnbogason. We hadden de spelers van het IJslandse elftal verrast met ons rijdende billboard. Zelfs de KNVB ging die zondag bellen met VI om te vragen of zij ergens vanaf wisten.
Alleen het Heineken lettertype met de bekende e’s zou kunnen verklappen van wie de actie afkomstig was.